Dag 6: Een bezoek aan La Roche-en-Ardenne en de zoektocht naar everzwijnen

Woensdag 31 juli 2024

Rond 7u30 staan we op met de kids. Ze drinken melk en eten goed boterhammen. Jonas eet zelfs vier boterhammen met choco op. Mijn papa is een ochtendloopje gaan doen. Vandaag is het de bedoeling om La Roche-en-Ardenne te bezoeken. Mijn ouders ontbijten, terwijl wij ons opfrissen en de kids aankleden. Ruben is ook wakker, maar Robin en Rich gaan vandaag rusten na hun fietsavontuur. Het zou vandaag ook regenen en onweren, maar voorlopig valt het nog goed mee. Om 9u35 vertrekken we met de auto's naar La Roche-en-Ardenne. Tijdens de autorit zitten we even in een grote regenbui, maar op onze eindbestemming is het droog. Het is bewolkt, maar zeker niet koud. We parkeren op een gratis parking en wandelen naar het centrum met zijn brede rivier de Ourthe. 

In het centrum nemen we een kijkje in de winkelstraat en in de Kerk. Jasper is onder de indruk van de mooie kleurrijke glaspartijen. 





Tom en Jonas blijven buiten. Liever wandelen in de buggy en een grote oorlogstank bekijken. 



Er zijn nog winkeltjes gesloten en het is helemaal niet druk. We wandelen langs de Ourthe en Jasper heeft het fantastische idee om alweer stenen in de rivier te gooien. Op bepaalde delen kan je naar beneden wandelen om dichtbij steentjes in de rivier te gooien. Jasper is nu op de speeltuin. Zo voelt het toch aan voor mij. 







We gooien uiteindelijk allemaal stenen in de rivier. Behalve Jonas, die bekijkt ons met de gedachte "Is dit nu de activiteit voor vandaag?"



Neen Jonas, we gaan verder wandelen langs de rivier en in de richting van het kasteel. La Roche-en-Ardenne kan je zelfs ook bezoeken met een toeristisch treintje. Dit doen we echter niet. Het kasteel bekijken we vanuit het mooie waterpark. 







Inmiddels is het al bijna 12u. Tijd om die boterhammen met choco boven te halen. De kids eten elk vier boterhammen met choco op. Tom koopt ondertussen een everzwijnen salami bij de beenhouwer. We wandelen terug naar de parking en het is buiten zo warm. De zon komt meer tevoorschijn en zelfs de airco moet aan in de auto. Jonas is super vrolijk tijdens de autorit terug naar het vakantiehuis. 


De kids vallen in slaap in de auto en we stoppen nog even bij de Lidl. Ik ga nog twee broden, enkele notenbroodjes, kruidenkaas, balletjes in tomatensaus en een nieuwe kleurboek voor Jasper kopen. Aan de kassa duurt het weer lang om te betalen. Terug aan de auto worden de kids weer wakker. Hopelijk slapen ze straks nog in hun bedje. Aangekomen bij het vakantiehuis leggen we de kids in hun bedje. We eten een broodje met zalm en drinken een koffie. Vanavond zouden we pizza's eten, maar Tom ziet nu op hun website dat ze uitzonderlijk gesloten zijn. We laten de keuze van het avondeten nog even open staan. De broers en mijn papa eten deze middag nog een hotdog van gisteren op. De kids worden vroeg wakker, het is pas 14u20. Ze gaan dus vanavond vroeg in hun bedje moeten gaan. We willen niet binnenblijven, dus kiezen we ervoor om nog eens te gaan wandelen. Tom schilt nog vlug een aantal aardappelen, zodat we deze tijd besparen om de kids tijdig te laten eten. Ik wrijf de kids met zonnecrème in. Jonas doet nu ook niet meer moeilijk als ik hem inwrijf, Jasper is altijd flink bij het insmeren van de zonnecrème. Om 15u20 vertrekken we met de kids in de buggy en samen met mijn ouders voor een wandeling. De broers blijven in het vakantiehuis. We volgen als wandeling, het groene kruis vanuit het vakantiehuis, maar met een kleine twist. De originele wandeling is 13 km lang. 



We wandelen eerst langs het dorpje van Awenne en na een klein deel op de rijbaan, slaan we het boswegje in. We weten niet of het wandelpad met onze dubbele buggy volledig bewandelbaar is, maar we zien wel hoe het verder verloopt. Voorlopig ziet het er goed uit. Minder zon, stenen en water voor Jasper en een mooi wandelpad om met de buggy te wandelen. We hebben ook de snacks voor de kids mee en ons water. 





We wandelen grotendeels in de schaduw, maar het is heel warm. Het is toch wel puffen met de buggy. Jasper en Jonas hebben honger, dus eten ze nog een rozijnenbol en een koekje op. Opa wandelt steeds voorop om het wandelpad te verkennen. Er liggen nu af en toe grote takken op het wandelpad. Opa maakt het wandelpad vrij en ook Jasper helpt mee. 






Het volgende deel van de wandeling is een stijgend wandelpad. Hier moeten zeker wel everzwijnen wonen. Zouden we een everzwijn spotten? Helaas, enkel mijn papa of opa die achter een boom staat om ons te doen schrikken. Echter zagen we hem al van ver staan achter die bomen. Hahaha. 






We spotten dus helaas geen everzwijnen, maar treffen wel een mooi uitzicht aan, eens we het bos van de everzwijnen verlaten. 





Mijn mama en ik, spotten wel een roofvogel. Is het een arend of een buizerd? 


We zijn het wandelen nog niet beu en vervolgen de wandelweg van het groene kruis. Helaas is deze wandelweg bloedheet. Waar blijft die schaduw? Jasper begint ook heel moe te worden. Logisch na zo een wandeling. Hij heeft alweer 4 km gewandeld en gaat niet meer vooruit. Tijd om in die buggy te blijven. Het is zo een doorzetter! Wat zeker en vast niet slecht is, maar met de warmte willen we nu terug naar het vakantiehuis gaan. Alsook mijn mama verlegt haar grenzen, zo goed wandelen. Ze heeft die wandelstokken zeker en vast niet nodig. 



Om 17u45 arriveren we terug in het vakantiehuis na een wandeling van 7 à 8 km. Ik start meteen met het avondeten voor de kids. Mijn mama helpt mee met de broccoli snijden, terwijl ik de aardappelen op het kookfornuis aanzet. De balletjes in tomatensaus worden ook opgewarmd. Als beloning mag Jasper in zijn zwembadje nog spelen tot het eten klaar is. Jonas speelt binnen met mijn papa en wacht ongeduldig op zijn eten. 


De kids eten, maar eten minder dan gedacht. Ze zijn zo moe. Jasper en ik gaan onder de douche en Jonas krijgt een wasje. Tom maakt nog een maaltijd met de worstjes en tagliatelle voor mijn broers klaar. Ook worden de overschotten van balletjes in tomatensaus en patatjes opgegeten. De kids drinken hun flesjes melk en we leggen ze daarna in hun bed. Ze vallen meteen in slaap. Daarna eten wij nog wat hapjes en overschotjes. Mijn papa en ik maken nog een ijscoupe om op te eten op ons terras. De sterren komen weer tevoorschijn, maar alsook een ferme rookgeur is sterk aanwezig op het terras. Ik typ nog het verslag van dag 3 en post het online. Mijn mama en ik kijken nog even naar de sterrenhemel, maar het blijft lang helder. Alsook is die rookgeur nog steeds aanwezig, waardoor we rond 22u30 naar binnen gaan. Tom is reeds naar de slaapkamer, dus ga ik ook naar boven. Ik start al met het typen van dag 4, zodat dit morgen ook online kan komen. Morgen is het alweer onze laatste volle vakantiedag in de Ardennen. Tot morgen! 

Weer: 22 - 26 °C, bewolkt, regen, zonnig

Reacties

Een reactie posten