Dag 7: Een ondergronds avontuur - Grotte de Lorette

Donderdag 1 augustus 2024

Rond 7u is Jasper wakker, maar hij maakt helaas ook Jonas wakker. We leggen ze even bij ons in bed, maar dat lukt niet voor lang. Opstaan is de boodschap. Mijn ouders blijven deze keer langer slapen. Ruben is wel vroeg van de partij en ontbijt samen met ons. De kids eten en drinken goed. Jasper mag ook even naar Maya De Bij kijken. Het is bewolkt, maar nog geen regen. Er zijn wel enkele enorme regenbuien op komst. Wat zouden we vandaag bezoeken? Dan toch de grot in Rochefort bezoeken? Zelf heb ik nog wat mijn twijfels met de twee boys. Een uurtje later beslissen we om toch de grot te bezoeken. Mijn mama gaat mee als ik ook met de kids meega. Enkel Robin gaat weer niet mee. Tom heeft via Ardennes Etapes nog een mooie korting van 25 euro als we met zes personen gaan. De kids hebben gratis toegang. Tom belt hiervoor, want online kunnen we de korting niet ingeven. Origineel wouden we de tour van 16u15 volgen, maar een groep met mentale beperking is reeds ingeschreven. De medewerkster vraagt aan Tom of we om 15u30 ook beschikbaar zijn. Dat is geen probleem. We moeten gewoon de kids deze middag op tijd in bed krijgen. 

Ook belt Tom onze bestelling door van de pizza's. De pizza's worden besteld in Rochefort, maar zouden pas klaar zijn om 18u30. Ik zou dan vroeger vertrekken met de kids, mijn mama en met broer Rich terug naar het vakantiehuis. Na onze reservaties starten we met de ochtendwasjes en verzamel ik alle vuile kledij om reeds in de koffer te leggen. Dat scheelt alweer tijd voor morgen ons vertrek. Daarna gaan we nog eens naar de winkel om een warme maaltijd voor de kids te maken. Jasper blijft spelen bij Ruben en Rich. Jonas gaat mee met ons naar de winkel. Uiteraard begint het te gieten en gaat Tom alleen naar de Renmans om spaghettisaus en spaghetti in de Aldi te kopen. Jonas blijft vrolijk in de auto en zeker bij het horen van het liedje "Europapa". Na een lekkere spaghetti voor de kids, gaan ze om 12u15 gaan slapen. Wij eten een boterham en ik de overschot spaghetti. De dutjes verlopen goed en ik typ nog een beetje verslag van dag 4. Om 14u40 gaan we de kids wakker gaan maken. We maken ons klaar voor het bezoek aan de grot van Lorette-Rochefort. 

Om 15u15 arriveren we op een serieus volle parking. Het valt ons op dat er veel Nederlanders aanwezig zijn. De tour zal dus grotendeels in het Nederlands verlopen. Inderdaad! Onze groep telt 44 personen, waarvan slechts 4 Franstalig zijn. Jeetje, wat een grote groep. Hadden we eigenlijk niet verwacht. Er is een vertraging van 20 minuten, dus nog even wachten. Het eerste gedeelte begint met een film in een oververhitte zaal. No way, ik ga niet naar binnen met Jonas. Mijn mama en Rich blijven ook bij ons. Tom, Jasper, mijn papa en Ruben gaan wel naar de video kijken. Ondertussen eet Jonas een koekje en drinkt water. Om de grot te bezoeken gaat Jonas straks in de kleine draagzak mee. Jasper gaat zelf wandelen in de grot, maar wel aan mama's hand! Na een 10-tal minuten is de video gedaan en Jasper was heel flink. De video was echter wel saai en verouderd. Na nog een telbeurt van het aantal personen en wie Nederlands of Franstalig is, wandelen we naar de ingang van de grot. 






Jonas is vol energie en vanaf we stilstaan laat hij zich eens goed horen. Zelfs de gids moet heel luid zijn uitleg vertellen. Interessant weetje, we dalen zo een 60-tal meter naar beneden via trappen. De grot werd ontdekt in 1820 door een wandelaar met zijn hond. De hond was ineens verdwenen door een opening van de grot. In 1850 werd de grot al opengesteld voor publiek. 




De stenen wekken Jasper zijn interesse op en wandelt heel flink aan mijn hand in de grot. Jonas wilt gewoon wandelen, niet stoppen is de boodschap. De gids gaat verder in zijn tour en we dalen verder naar beneden. 




Het uitzicht in de grot is echt indrukwekkend. Het doet mij denken aan Moria uit Lord of The Rings. De gids doet ook eventjes alle lichten uit. Ik buk mij en hou Jasper stevig vast tegen mij. Jasper is hierdoor niet bang en ik fluister zachtjes in zijn oor, dat mama bij hem is. Ook Jonas is heel stil en schrikt zelfs niet. Het is eventjes ohh en ahh, maar voor de rest lijkt Jonas zich beter te amuseren in het donker... Ondertussen is Jonas ook al wat kalmer in de grot geworden. Rich houdt hem alleszins goed in het oog. 







We wandelen verder en passeren langs de rivier de Lomme, die verantwoordelijk is voor deze grot. Een zijtak van de rivier stroomt hier nog steeds door de grot. Bij hevig regenval loopt de grot dan ook tot aan de ingang volledig onder water. Inmiddels is het dit jaar al 7 keer gebeurd. Laten we maar snel verder wandelen tot aan de grote zaal, de sabbatzaal. Hier worden we getrakteerd op een show met een hete luchtballon, die omhoog vliegt tot aan het hoogste punt, met een gezellig muziekje op de achtergrond. Muziek zeg je? Ja Jonas, bij het horen van de klanken, ben je alweer onze dansende vrolijke peuter. Ook Jasper is onder de indruk van de luchtballon. 







Na de show wandelen we de trappen terug omhoog. Amai Jasper, jij doet dat zo goed. We nemen nog een laatste blik op deze prachtige grot. 


Vroeger was hier een natuurlijke uitgang, maar die is helaas ingestort. We wandelen terug naar buiten via de uitgang door de mens gemaakt. 



Het is buiten zo warm en inmiddels is het al 17u20. Zoals afgesproken rij ik met de kids, mijn mama en Rich terug naar het vakantiehuis. De andere blijven in Rochefort en gaan nog een biertje, frisdrank drinken op een terras tot het tijd is om de pizza's op te halen. 


Aangekomen bij het vakantiehuis eten de kids boterhammen en een rozijnenbol. Na het eten van de boterhammen ga ik met Jasper kort onder de douche. Jonas blijft bij mijn mama en Rich. Eens we naar beneden komen, start ik met het wasje van Jonas. Tom, mijn papa en Ruben zijn ondertussen gearriveerd met de pizza's. De kids krijgen eerst hun melkflesje terwijl ze kijken naar Maya De Bij. Jasper is duidelijk heel moe. De kids hebben dat goed gedaan in de grot. Alsook mijn mama heeft alweer haar grenzen verlegd. Zo trots op hen!


We leggen de kids in hun bedje en lezen nog een verhaaltje voor. Tom gaat douchen en ik leg nog de laatste vuile kledij in de koffer. Echter stapt Jasper weer uit zijn bed en begint Jonas heel hard te wenen. We blijven bij hen, want Jasper weent nu ook. Te veel prikkels? Te vermoeid? Na een half uurtje te blijven op hun slaapkamer, gaan we terug naar beneden. Ze wenen nog enkele minuten, maar daarna is het muisstil. Oef, ze slapen. Nu kunnen wij ook eten van onze pizza's en een glaasje wijn drinken. Mijn papa en Ruben zijn nog gaan joggen en mama komt na de douche ook nog haar pizza opeten. 


Na een heerlijke pizza, typ ik het verslag van dag 4 verder. Ook stemmen we op onze filmkeuze voor deze avond. Iedereen (behalve Robin) stemmen mee. De comedy wint. We kijken deze avond naar "The Nutty Professor" met Eddie Murphy. Een beetje nostalgie om deze film terug te bekijken met mijn ouders en broers. We eten allemaal een ijsje tijdens de film. Dag 4 is ook klaar en deze post ik nog online. De overige dagen zal ik dit weekend nog bijwerken op de blog. Na het bekijken van de film, gaan we slapen. Morgen is het ons vertrekdag. 

Weer: 23 °C, regen, zonnig

Vrijdag 2 augustus 2024

De kids waren heel vroeg wakker, reeds om 5u30. Kwestie van zeker op tijd te kunnen vertrekken. Zelf geraak ik niet uit bed wegens migraine en nog steeds die vervelende menstruatie. Om 7u sta ik op nadat ik knuffels à volonté krijg van Jonas en Jasper. De ochtend verliep voor het overige heel goed. Alles werd ingepakt, de kids waren relatief rustig en om 9u40 zijn we allemaal vertrokken uit het huisje. De kids hebben bijna heel de autorit geslapen en daarna goed gegeten in de Burger King! Ons Mollie heeft ook een goede vakantie gehad zonder de kids. :)





Conclusie

We hebben een zeer leuke vakantie gehad in de Ardennen. Het huisje was goed met enkel minpunt krakende trap/nachthal en vliegen. De vliegen hebben we wel overwonnen met onze vliegenmeppers! We hebben prachtig weer gehad en mooie sterrenhemels gezien. Leuke activiteiten en uitstapjes gemaakt. Nieuwe ervaringen voor de kids, maar alsook voor mijn mama. Ze hebben dat heel goed gedaan! Mijn papa kon genieten van een mooie loopomgeving. De babysits waren geweldig, voor herhaling vatbaar. Alweer een geslaagde familievakantie in de Ardennen! 

Alsook bedankt aan iedereen om mee te lezen en voor de reacties! Zeer leuk om te lezen. Tot snel voor een nieuw reisavontuur! ;)

Reacties

  1. De grot zag er enorm tof uit, wil ik ook wel bezoeken.
    Film, nutty professor? Dus zitten lachen met dikke mensen als ik. In die tijd toen het verscheen leuk… maar nu als volwassen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat jullie genoten hebben van deze reis en in goed gezelschap. Dank voor de mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten