Dag 1 - 2: Vertrek en een eerste verkenning in Saint - Hubert

 Vrijdag 26 juli 2024

Om 13u10 vertrekken we met een volgeladen koffer en twee enthousiaste kids naar mijn ouders en broers. Hier komt mijn jongste broer ons vergezellen in de auto tussen onze twee kids. We vertrekken en rijden zonder files naar onze eindbestemming te Saint - Hubert. De kids vallen na de spelletjes met nonkel Ruben nog in slaap en bij aankomst zijn ze terug wakker. Om 16u worden we verwacht in het vakantiehuis, maar we arriveren reeds 20 minuten vroeger. Geen probleem, de ontvangst is aanwezig en de lange uitleg van de eigenaar zorgt ervoor dat we toch pas om 16u20 onze koffers kunnen uitladen. De kamers worden verdeeld en om 17u kunnen we alvast met de kids even in de grote tuin. 

De bestelling van ons avondeten is doorgegeven en om 17u45 vertrekken Tom en ons papa naar de frituur. Mijn broers spelen met de kids, terwijl mijn mama en ik de tafel dekken. Helaas is het beginnen te regenen en voorspellen ze voor morgen nog een laatste regendagje. Vanaf zondag zouden we veel zon krijgen en kunnen we hopelijk op ons terras eten. Om 18u30 eten we lekkere frietjes, hamburgers en snacks van de "La Fraterie ST HUBERT". 



Wanneer onze buikjes goed gevuld zijn, start voor ons het gekende avondritueel met de kids. Jasper slaapt in zijn eigen kamer in een groot bed. Jonas slaapt bij ons in de kamer. We zullen zien of dit goed gaat meevallen. Na de melkflesjes gaan de kids slapen en frissen we ons op. Vanavond bekijken we de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Na een prachtige song van Celine Dion gaan we slapen. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zaterdag 27 juli 2024

Deze nacht was het heel warm op onze slaapkamer en sliep ik nauwelijks. Om 2u50 hoor ik Jasper wenen en ga naar hem toe. Hij wilt niet alleen zijn. Helaas maak ik een foute beslissing en neem hem mee naar onze kamer, waardoor Jonas wakker komt. De kids wenen en hebben dorst, dus gaan we met ons vieren naar beneden. Jonas drinkt een flesje melk en Jasper drinkt water. We gaan terug slapen, maar Jasper wilt niet alleen slapen. Ik ga dan mee in het bed van Jasper slapen, maar Jonas wilt niet slapen. Tom neemt Jonas onder zijn hoede, maar dit liep niet van een leien dakje. Tot drie keer toe, viel Jonas beneden in slaap, maar terug boven in zijn bedje begon hij terug te wenen. Resultaat van de zaterdagochtend is een kranky Tom en Jonas. Jasper heeft nog redelijk geslapen, maar zelf heb ik ook amper 4u geslapen door de warmte en gewoel van Jasper. Bovendien had ik nog een nachtmerrie, die mij geen goede nachtrust gaf. Om 7u30 staan we op en gaat Tom naar de bakker. De kids drinken melk en eten een boterham met choco. Mijn ouders staan ook op en we eten samen aan de grote tafel. De kids krijgen hun wasjes en Jasper gaat mee met mijn broers naar de grote speelkamer. Jonas blijft bij mijn ouders. Tom en ik gaan boodschappen doen voor onze maaltijden tot maandag. Uiteindelijk begint het ook te regenen en drukker te worden in de winkels. Om 12u zijn we terug en ligt Jonas te slapen (hij was ook zo moe). Jasper heeft zich kostelijk geamuseerd met mijn broers en loopt nog steeds vrolijk in het rond. 


Jasper en Rich helpen mee met uitladen van de boodschappen. Ik leg Jonas in zijn bedje en daarna eten we een boterham. Mijn ouders hebben geprobeerd Jonas nog een boterham te laten opeten, maar hij was gewoon te moe om nog te eten. Jasper eet nog een boterham en enkele vleesjes. Vervolgens gaat hij kleuren in de kleurboeken die hier in het vakantiehuis aanwezig zijn. 


Om 14u40 vraagt Jasper na enkele keren aandringen van mij om toch zelf naar bedje te gaan. Ik leg hem in het bed en om 15u30 is Jonas weer wakker. Jonas eet een yoghurtje en een madeleintje (dat hij wel in stukken gooit in de living). Daarna speelt hij met de babywalker in de living. 


Ondertussen staat het wielrennen van de Olympische Spelen op en krijgen twee belgen waarschijnlijk een medaille. En ja hoor, Remco scoort goud en de Wout krijgt brons. Ik maak Jasper ook wakker van zijn dutje, aangezien we toch nog even het dorpje Saint - Hubert willen bezoeken. Ondertussen is de broccoli en zalm pasta klaargemaakt voor deze avond. Om 16u30 vertrekken we met de auto's naar het dorpje, weliswaar in de regen. We parkeren de auto's en bezoeken eerst het bezoekerscentrum. We vragen naar de gratis rugzak voor Jasper en we kopen nog een wandelkaart. Jasper en Jonas zitten in de buggy. Jonas wilt rijden in de buggy en Jasper wilt met zijn nieuwe regenlaarsjes in de plassen springen. Lang blijven we dus niet in het bezoekerscentrum. 


Recht tegenover wandelen we naar de Basiliek van Saint - Hubert. We wandelen in de regen naar de ingang en aanschouwen de beelden, het altaar, de gedenkbeelden en de crypte. 











Tom is inmiddels naar buiten gegaan met de kids, want Jasper wilt in de plasjes spelen. We verlaten de basiliek en aan de rechterkant staat het Abtenpaleis. Het paleis werd gebouwd in 1729. 


Vooraan op het plein staat een fontein waar Jasper nog steentjes in het water wil gooien. Het regent echter steeds meer en we wandelen terug naar de auto's. Helaas wilt Jasper verder in de regen spelen en na alweer gezeur gaat hij met veel tegenzin mee in de auto. Terug in het vakantiehuis eten we van de broccoli zalm pasta. Het smaakt heel goed voor de kids. 




Jonas eet ook heel goed ondanks de groeipijnen van zijn tandjes. Daarna start het avondritueel en gaan de kids vannacht samen slapen in de kamer van Jasper. Jonas slaapt weliswaar in zijn eigen bedje. Het is een experiment. De kids zijn al heel vrolijk en Jasper is heel blij dat Jonas bij hem op de kamer komt slapen. Na het voorlezen van een Bumba verhaaltje vallen de kids in slaap. Wij ruimen nog verder op en na een rustpauze op het terras, gaan we ook slapen. 

Weer: 21°C, bewolkt en regen

Reacties

  1. Jammer van de moeilijke nacht en het vele regen (alhoewel zo te lezen jasper het regen wel leuk vind :p ) Mooie foto's alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet van jullie verblijf en wensen veel zonnige dagen. Groetjes en een dikke zoen aan de kids.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten